måndag 13 juni 2016

Torsk på gurkmeja? Ja, kanske...

Jag är lite tokig i antiinflammatoriska kurer!

Som att dra i mig citronvatten varje morgon för att motverka inflammation och akne. Men efter ett besök hos tandläkaren kände jag ett behov av att besinna mig. Mina tänder är en historia för sig själva och en mindre rolighet i livet. Inte värsta sorten men jag har lagat fler hål än jag vill räkna. Och nu syns alltså små frätskador på emaljen. Och gissa vad citron gör mot din emalj? Bingo!

Citronsaften åkte ut och tillbaka kom aknen med besked!

Strikt glutenfri kost hjälpte något men fortfarande dök det upp en och annan värsting på haka och rygg (sån där cystisk akne som gör så inihelvete ont). Så nu sörplar jag hemkokt te på gurkmeja, färsk ingefära, svartpeppar, cayennepeppar och kokosolja. Det hela är rätt enkelt:

ca 3 dl vatten
ca 1 tsk torkad gurkmeja
en bit färsk ingefära
Ett gäng rejäla drag med pepparkvarnen
En nypa cayennepeppar

Skala ingefäran, skiva den och koka allt ovan i ca 8-10 minuter. Slå i en kopp med ca 1 tsk kokosolja. Drick, svär över att du tagit för mycket cayennepeppar och andas djupt när du ger dig på ingefäran. Allt ska drickas eller ätas.



Lite info: Gurkmeja och ingefära kokas med fördel för att kroppen lättare ska kunna ta upp de verksamma ämnena enligt ayurvedisk tradition. Svartpeppar tillsammans med gurkmeja är ett äktenskap som gjort för att välsignas. Tillsammans blir de båda bättre för din kropp. Cayennepeppar är inflammatoriskt. Kokosoljan innehåller massor med fint fett för kroppen och en kändis är laurinsyran. När laurinsyra bryts ner i kroppen verkar den som ett skydd mot virus- och bakterieangrepp. Som en god armé inne i din kropp!

Det här är inte det godaste jag druckit men herregud vad det drar igång kroppen. Ett varningens ord är absolut på plats. Eller ja, två faktiskt.


  1. Gurkmeja påverkar din lever och galla vilket gör att har du problem med något ska du rådfråga en läkare först.
  2. Den här dekokten är starkt antiinflammatorisk och du kan drabbas av yrsel, matthet, mer akne och bli vansinnigt hungrig. Det här ska börja gå över efter ca 1-2 veckor. Lyssna på din kropp.


I mitt fall lider jag just nu av matthet, hunger, akne och yrsel. Men så länge det inte blir värre så kör jag till midsommar som får bli utvärderingshelg om dekokten får stanna i mitt liv eller inte.

Botten upp!

Du kanske också gillar:
Tjäna pengar på citroner

2 kommentarer:

  1. Sugrör funkar enligt min tandläkare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Det är bara mina tänder som är som de är. Dricker fortfarande citronsaft när jag känner mig låg i kroppen och behöver en boost (med sugrör såklart :) ).

      Radera